søndag 18. mai 2014

Eg vil gjere ein forskjell, eg vil endre liv...

Bye bye Han Solo

A long time ago in a galaxy far, far away…Då skulen var svaret på sosial reproduksjon og einaste vegen til sann kunnskap var...


Vi har feila
JohanFrom si skildring av den norske skulen er skremmande og tankevekkande. Han skildrar ein skule som har misslukkast i si gjerning. Han skildrar ein skule som ikkje tek ansvar for elevane si læring. Ein skule som ikkje har fokus på hovudmålet i skulen, å fremme elevane si læring. Pisa resultata viser at kunnskapsnivået i til dømes mattematikk hos ungdomsskuleelevane er skremmande lågt samanlikna med andre land. Det er berre oljen som reddar oss. Norge som kunnskapsnasjon har feila. Vi er ikkje lav måls, vi er under lav måls (Johan Froms skoleblogg).


Sosial reproduksjon
Og ikkje nok med det. «Enhetsskolen» som vi er så stolte av er slett ikkje ein skule som gir alle like mogelegheiter. Det er ein skule for dei middelmåtige, utan gode nok tilbod både for svake og sterke elevar som treng tilpassing fordi dei ikkje har utbytte av ordinær undervising.  Enden på visa er sosial reproduksjon og stort fråfall i vidaregåande skule


Å kunne endre liv
Og From har rett. Skulen har eit stort forbetringspotensiale. Kvar dag når eg går på jobb ser eg ting som kunne og burde vore annleis. Eg ser også at vi ikkje evner møta alle elevane der dei er. From løftar fram skulen som den viktigaste arenaen for å endre liv. Til å gje menneske valfridom og mogelegheit til å ta eigne val ut frå evner, uavhengig av bakgrunn. Dette handlar om verdival seier From. Eit val om at skulen er viktig, skulen kan endre liv. Her tenkjer eg From har rett, det viktigaste ein gjer som lærar er å ta eit verdival. 

Som skuleleiar må ein ha klart for seg kva samfunn ein vil ha. Samtidig må vi vite at jobben vi utfører i skulen er essensiell for kva samfunn vi får. Er det viktig å utjamne skilnandane, skal bakgrunnen til elevane ha tyding for om dei tek høgare utdanning? Det er viktig, skule er viktig. Alle elevar har rett til å bli møtt der dei er, og møte god undervisning som gjer dei i stand til å velje ut frå evner og ikkje bakgrunn. 

Best i verden
Medisinen er enkel. God undervisning. Kva er så god undervisning? Hattie har talfesta det. Læraren er essensiell. Og Hattie har målt effektstørrelse. Ein av dei viktgaste faktorane for elevane sitt læringsutbytte er ein positiv og støttande relasjon mellom elev og lærer (Hattie 2012). Og tru det eller ei, her er vi best i verden jamføre ICCS.

Om norske ungdommar ikkje scorer i toppen på Pisa og TIMMS scorer norske 25 åringar veldig høgt på refleksjonsevne, demokratiforståing, innovasjon og entrepenørskap (ICCS, PISA). Dette viktige eigenskapar for å overleve og klare seg bra i samfunnet.

For å gå tilbake til toppen av innlegget, Pisa er ein del av dette bildet, men ikkje alt. God undervising er alt, men Pisa måler ikkje alt. Kven måler, kva måler vi og kva vil vi? Og det viktigaste; kva samfunn vil vi ha? Kva elevar vil vi ha? Vi treng ansvarsbevisste samfunnsengasjerte menneske med demokratiske verdiar og forståing for kva som ligg i å være ein god samfunnsborgar. Der er vi gode og det skal vi ta vare på. Det betyr likevel ikkje at vi ikkje treng å bli betre. 

Ein skule som ikkje er i utvikling er i avvikling
Dette er overskrifta i Tankar og orda til Truls Olaussen Sætrang, politisk nestledar i Elevorganisasjonen. Korleis forhindre at den norske skulen er i avvikling?

God undervisning er å gje elevane kunnskap nok til å handle klokt, å kunne bruke kunnskapen sin med klokskap slik at dei blir kompetente. For å klare dette må vi som skuleleiarar anerkjenne at synet på kunnskap og kompetanse er i endring.

June Breivik viser til Bell, og skildrar ei radikal endring på kunnskap og kompetanse frå det industrielle samfunnet til  det digitale samfunnet. Kunnskap er ei ferskvare. Kunnskapen er heile tida i endring. Det du pugga i går er nødvendigvis ikkje relevant i dag. Dette betyr at vi må endre undervisinga til i større grad handle om å øve opp evna til kritisk sans, slik at elevane kan handtere informasjonsstraumen. Vi må dyrke det å vere nyfiken og i større grad tillate å fordjupe seg i emner dei er spesielt interesserte i. Det eksisterer ikkje lenger grenser for kva ein kan lære.

Samtidig må vi glede oss over at vi kan nå ut til elevane gjennom ein ny måte å tenke kunnskapsformidling på. Elevane lever i eit samfunn der den som meistrar forteljarkunsten best vinn fram. I kva grad vi anerkjenner dette avgjer om vi har ein skule i utvikling eller avvikling. Den digitale røynda gir mogelegheiter for å nå elevane gjennom visuelle og auditive kanalar som lettar innlæringa og skaper moglegheiter for kunnskapsformidling og tilpassa opplæring langt utover det trykte mediet.

Som skuleleiarar og lærarar må vi stimulere til samarbeid og kunnskapsdeling. Ein viktig del her er digital kompetanse. Vi må anerkjenne at vi har tilgang til all verdas kunnskap. Vi må lære vekk å bruke denne med klokskap. Som skuleleiarar kan vi ikkje godta at lærarar ikkje innehar denne kompetansen. Vi kan heller ikkje godta at vi ikkje har tilgang på digitale verktøy i klasserommet.

Det som skil eit geni frå eit ordinært menneske er evna til å stille dei rette spørsmåla
Dette bør være målet for god undervising. Og eg er samd med Breivik i at dette krev store endringar i synet på undervising og på lærarrolla. På ein framifrå måte samanliknar Breivik den nye lærarrolla med Yoda frå Star Wars, som eit ledd mellom menneska og maskinene. Læraren må være Yoda, den kloke, som stimulerer til kreativitet, til å stille dei rette spørsmåla. Fremme evna til å stille nye spørsmål som har tyding for framtidig vekst. Vi må vekk frå standardiserte testar der ein måler kunnskapen inn og kunnskapen ut i kortsiktig perspektiv. Dette hjelper oss ikkje. Tvert om hevdar ei rekke anerkjente forskarar at standardiserte testar lik PISA er i ferd med å øydelegge skulesystema (OECD and Pisa Test are damaging education world wideYong Zhao, Ubøe).

Kunnskap må bli til kompetanse. Vi må legge til rette for å utdanne elevar til å bli det spesialrådgievar Per Koch i innovasjon Noreg kallar kompetente vaksne (Kunnskap er ikke det samme som kompetanse).

Photo By Mark Rain via http://imagefinder.co/
Ein slik måte å tenke undervising på betyr i praksis ein læraren som inspirerer og set i gang. Undervising med større elevmedverking av og meir fleksibel av typen omvendt undervisningEksamenar bør vere kompetansebasert heller en kunnskapsbasert. Eg trur ikkje vi har feila, men vi må passe vel på at utviklinga går i rett retning.

Eg vil gjere ein forskjell eg vil endre liv eg vil vere Yoda.










Yong Zhao til ettertanke.







En skole i avvikling?





Litteratur trykt:
Hattie, John 2012. Visible learning for teachers. New York: Routledge

Lenker:
http://www.bi.no/om-bi/ansatte/institutt-for-kommunikasjon-og-kultur/from-johan/
http://jfskole.blogspot.no/
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-22-2010--2011/4/1.html?id=641268
http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/184459
http://www.findanexpert.unimelb.edu.au/display/person428067
http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2009/5/ICCS_kortrapport.pdf
http://www.oecd.org/pisa/test/
http://www.timss.no/
http://www.utdanningsnytt.no/4/Meny-B/Grunnskole/Utviklingsarbeid/Norske-elever-er-nest-best-i-Norden-i--helt-ny-PISA-undersokelse/?mode=print
http://junebre.blogspot.no/
http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Bell
http://www.theguardian.com/education/2014/may/06/oecd-pisa-tests-damaging-education-academics
http://zhaolearning.com/2014/04/12/how-does-pisa-put-the-world-at-risk-part-5-racing-to-the-past/
http://www.bt.no/meninger/kronikk/Pisa-rapporten-er-uten-interesse-3020529.html#.U3nxdNLDv-t
http://innovasjonsbloggen.com/2013/01/11/kunnskap-er-ikke-det-samme-som-kompetanse/

Bilete:

Yoda at Pisa: Photo By <a target='_blank' href='http://www.flickr.com/photos/10646468@N02/1525680392/'>Mark Rain</a> via <a href="http://imagefinder.co/" target="_blank">http://imagefinder.co/</a>

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=U5nepSM7Lm8
https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar